Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /home/ploi/stage.kalmarenergi.se/web/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
Är du sen med en betalning? - Kalmar Energi
Till innehållet

Just nu har vi längre kötider på telefon än normalt. Hos Kundcenter hittar du information om till exempel Faktura, Avtal och Flytt. Många ärenden kan du lösa genom att logga in på Mina Sidor. Läs mer om Elprisstödet här.

Är du sen med en betalning?

”Hjälp, jag har missat en betalning! Vad händer nu?” tänker du. Här beskriver vi händelseförloppet och var du kan få mer information om dina eventuella påminnelser och inkassokrav.

Påminnelse
Har du missat att betala innan fakturans förfallodag? Då kommer först en påminnelse i din fysiska brevlåda från vårt ombud Svea Inkasso. Då tillkommer en påminnelseavgift på 60 kronor, som du betalar till Svea Ekonomi.

Inkassokrav

Betalar du inte påminnelsen inom angiven tid får du ytterligare en påminnelse i form av ett inkassokrav, som kostar 180 kronor. Utöver påminnelse- och kravavgift tillkommer en referensränta, och en dröjsmålsränta som för närvarande är 8 procentenheter. Räntekostnaderna läggs på din nästkommande faktura från oss.

Har du fått flera betalningspåminnelser inom 12 månader och du återigen missar att betala får du ett inkassokrav direkt, utan att först få en påminnelse. I de undantagsfall där betalning inte sker trots påminnelse och krav kan det gå så långt att vi stänger av din el och begär en deposition. Storleken på depositionen beror på hur mycket energi du använder.

Söka anstånd och upprätta en avbetalningsplan
Vet du att du kommer att ha svårt att betala en faktura i tid? Då kan du söka anstånd med betalningen av en faktura. Kontakta oss då innan fakturan förfaller, så hjälper vi dig! Beviljas ett anstånd kan vi skjuta på förfallodagen med maximalt 30 dagar. Vi kan också upprätta en avbetalningsplan. Då tillkommer dröjsmålsränta och en avgift på 170 kronor. De löpande fakturorna betalas då som vanligt och skulle någon ny faktura inte betalas i tid upphör avbetalningsplanen att gälla.

Svea Inkasso
Har du frågor om ditt ärende hos Svea Inkasso? Du hittar deras kontaktuppgifter här.