”Hjälp, jag har missat en betalning! Vad händer nu?” tänker du. Här beskriver vi händelseförloppet och var du kan få mer information om dina eventuella påminnelser och inkassokrav.
Påminnelse
Har du missat att betala innan fakturans förfallodag? Då kommer först en påminnelse i din fysiska brevlåda från vårt ombud Svea Inkasso. Då tillkommer en påminnelseavgift på 60 kronor, som du betalar till Svea Ekonomi.
Inkassokrav
Betalar du inte påminnelsen inom angiven tid får du ytterligare en påminnelse i form av ett inkassokrav, som kostar 180 kronor. Utöver påminnelse- och kravavgift tillkommer en referensränta, och en dröjsmålsränta som för närvarande är 8 procentenheter. Räntekostnaderna läggs på din nästkommande faktura från oss.
Har du fått flera betalningspåminnelser inom 12 månader och du återigen missar att betala får du ett inkassokrav direkt, utan att först få en påminnelse. I de undantagsfall där betalning inte sker trots påminnelse och krav kan det gå så långt att vi stänger av din el och begär en deposition. Storleken på depositionen beror på hur mycket energi du använder.
Söka anstånd och upprätta en avbetalningsplan
Vet du att du kommer att ha svårt att betala en faktura i tid? Då kan du söka anstånd med betalningen av en faktura. Kontakta oss då innan fakturan förfaller, så hjälper vi dig! Beviljas ett anstånd kan vi skjuta på förfallodagen med maximalt 30 dagar. Vi kan också upprätta en avbetalningsplan. Då tillkommer dröjsmålsränta och en avgift på 170 kronor. De löpande fakturorna betalas då som vanligt och skulle någon ny faktura inte betalas i tid upphör avbetalningsplanen att gälla.
Svea Inkasso
Har du frågor om ditt ärende hos Svea Inkasso? Du hittar deras kontaktuppgifter här.