Hur kan ni veta vad mitt hem kostar just nu?
Genom den information vi har kring din tidigare förbrukning samt de uppgifter du lämnat gällande ditt hem kan vi skapa väldigt detaljerade uppskattningar kring din förbrukning, kostnad och miljöpåverkan. Detta sker genom Machine Learning och AI.
Kan jag låta fler i familjen logga in i appen?
Du kan enkelt skapa ett ’familjekonto’ under Mina sidor och kontoinställningar i menyn. Din partner kan därefter logga in med BankID.
Så här gör du:
- Logga in i appen
- Klicka på Mina sidor
- Välj kontouppgifter
- Klicka på lägg till familjemedlem och fyll i uppgifterna
Vad är UV-index?
UV-index är ett värde som visar styrkan av den skadliga delen av solens UV-strålning när den är som starkast. Det är den vanligen mitt på dagen.
Hur skapar ni prognoserna?
Detta sker genom avancerade algoritmer (sk Machine Learning) och tar hänsyn till din tidigare förbrukningsdata tillsammans med annan data (väder, vind m.m) som vi hämtar in och bearbetar.
Hur kan ni veta vad jag förbrukar?
Genom den information vi har kring din tidigare förbrukning samt de uppgifter du lämnat gällande ditt hem kan vi skapa väldigt detaljerade uppskattningar kring din förbrukning, kostnad och miljöpåverkan. Detta sker genom Machine Learning och AI.
Är summan jag ser under Analys i appen det jag kommer betala?
Det är inte säkert. Summan du ser är en uppskattning som baseras på prognoser och kommer därför att förändras under månadens gång. Uppskattningen blir mer träffsäker mot slutet av månaden när vi vet det faktiska utfallet av prognoserna men det är inte förrän du får fakturan som vi vet exakt vad du kommer betala. Så, om elpriserna är höga i början av månaden kommer du se en hög summa och om de sen går ner sjunker summan under månadens gång och vice versa.
Visar appen rätt siffror?
Ibland händer det att vi har olika driftstörningar i appen som då kan visa ut felaktiga siffror. Vi jobbar verkligen hårt för att det inte ska hända! Om du tror att appen visar ut fel siffor rekommenderar vi att du väntar en stund och sedan startar om appen. Har det inte löst sig efter en dag är du alltid välkommen att kontakta oss!
Ser du inte din förbrukning i appen?
Det kan bero på att du är ny elnäts- eller elkund hos oss – i så fall: Varmt välkommen! Du kan börja följa din elanvändning efter att du fått din första faktura från oss.
Hur felanmäler jag appen?
Har du frågor kring hur appen funkar – eller kanske hur den inte funkar kan du kontakta oss. Maila då till kundcenter@kalmarenergi.se. Beskriv din fråga så konkret som möjligt och ta gärna en skärmdump och bifoga en bild som visar steget i appen eller felmeddelandet.